FR

News and Media

Forum ouvert - le lavage de bateau

September 22,  2016  9AM - 4PM

Chateau Logue, 12 rue Comeau, Maniwaki

More information : http://abv7.org/index.php

Projet « État de vieillissement des lacs » - Fondation TD

http://www.jourdelaterre.org/wp-content/uploads/2014/04/TD_FEF_LOGO_PRINT_COL_RGB-FR.jpgLe projet « État de vieillissement des lacs » a connu un succès au cours de la saison estivale 2015. En effet, des bénévoles provenant de 23 lacs et associations de lacs ont participé au projet. Le projet consistait à reproduire un mini réseau de surveillance volontaire des lacs. Chaque groupe de bénévoles devait échantillonner le phosphore total, la chlorophylle a et le carbone organique dissout tout en mesurant la transparence de l’eau à trois reprises pendant l’été. Les résultats d’échantillonnage obtenus ont permis de classer le niveau trophique de ces lacs et d’illustrer le portrait sur le vieillissement prématuré de certains d’entre eux. Le projet a également permis d’effectuer des présentations au public pour vulgariser les méthodes d’échantillonnage, leur importance et les résultats obtenus. En somme, le projet état de vieillissement des lacs a permis d’illustrer le portrait de la qualité de l’eau des lacs de Val-des-Monts et de sensibiliser les riverains et utilisateurs à l’importance des bonnes pratiques environnementales.

Pour plus d'informations sur la qualité de l'eau, cliquer ici.

THE GRAND EXPERIENCE - A 'coffee-table' book of the La Blanche watershed

The Grand ExperiencePublished in June 2007, copies of the limited edition book THE GRAND EXPERIENCE, by The Grand Lake History Committee, are still available.

"THE GRAND EXPERIENCE" captures some of our lake history and lore. The idea for writing a history of Grand Lake originated in the late 1980s. Like many fine ideas, it needed time to germinate. It entered a fallow period but a few years ago, the idea and its realization passed to fresh hands. What has emerged is not so much a historical record, with precise dates and times, but a narrative of our collective experiences at our beloved lake. It captures some of the events that have shaped our memories.
   ... from the prologue.

You can also read the complete prologue (.pdf, 8 pages, 475KB)

To Purchase

THE GRAND EXPERIENCE is now on offer for $35 per copy. The book can be purchased from Don & Jan Poole at 301 Ch. Du Barrage, Val-des-Monts QC J8N 5E9 (819.617.1034) or from the Canadian Career Development Foundation (CCDF) office located at 119 Ross Ave., Suite 202, Ottawa between (9:00 - 5:00 Monday to Friday.

We have provided several copies of the book gratis to the municipality and to a few others who contributed to making the book a success. All profits from the book are being directed to the Grand Lake Association.